Minőségbiztosítási törekvések az endoszkópiában

A jó minőségben végzett endoszkópia eredményesebbé teszi a betegségek kórismézését és kezelését, ezáltal javítja a betegségek kimenetelét, csökkenti az endoszkópia szövődményeinek előfordulását, illetve növeli a betegek elégedettségét. Mindezek mellett lehetővé teszi az endoszkópos szakemberek és az egyes endoszkópos vizsgálóhelyek összehasonlítását, valamint az általuk nyújtott szolgáltatás értékelését, ezáltal a források leghatékonyabb allokációját is.

Amint Czakó László (Szegedi Tudományegyetem Belgyógyászati Klinika) cikkében felidézi, a kolonoszkópia minőségére vonatkozó első közlés az Egyesült Királyságból származik, ahol a nemzeti regiszter adatai alapján 1999-ben arra az eredményre jutottak, hogy a technikai fejlődés ellenére a coecumintubációs arány mindössze 56% volt. Ekkor indult el Európa-szerte a kolorektális szűrés, és nyilvánvalóvá vált, hogy a jó eredmények elérése érdekében foglalkozni kell az endoszkópia minőségével. Az Európai Emésztőszervi Endoszkópos Társaság (European Society of Gastrointestinal Endoscopy, ESGE) 2013-ban alapította meg a Minőségfejlesztési Bizottságot (Quality Improvement Committee, QIC), amely az Egyesült Európai Gasztroenterológiai Társasággal (United European Gastroenterology, UEG) együttműködve valamennyi endoszkópos vizsgálómódszer esetén megalkotta a minőségi indikátorokat (performance measures).

A minőségi endoszkópia és a biztonságosság az endoszkópos labor felszereltségétől és a végrehajtó személyzettől is függ, ennek megfelelően az ESGE megalkotta az endoszkópos szolgáltatás minőségi mutatóit is. A minőségi endoszkópia követelményei és az endoszkópia minőségi mutatói hivatalos magyar szakmai irányelvben is megjelentek. Ezen minőségi mutatók bizonyítékokon alapuló, objektív, reprodukálható, gyakorlatias és a szolgáltatók minden szintjén alkalmazható teljesítményindikátorok, amelyek összefüggést mutatnak a fontosabb egészségügyi kimeneteli adatokkal és a betegek életminőségével, továbbá lehetővé teszik az egyes endoszkópos vizsgálóhelyek összehasonlítását és az általuk nyújtott szolgáltatás értékelését. Ugyanakkor jól ismert a Hawthorne-effektus: a szolgáltatás ellenőrzése már önmagában is javítja a teljesítményt. Tehát a minőségi indikátorok ellenőrzése további intézkedés és költség nélkül is javítja a betegellátás minőségét.

A gyomortükrözés, vastagbéltükrözés fő minőségi mutatóit, hazai körképet és külföldi kitekintést is taglaló cikk a Medical Online oldalán olvasható.