Ön szót ért a betegeivel?

Az orvos és beteg közti kommunikáció során előforduló problémákról, lehetséges megoldásukról is szó volt a Kossuth Rádió Napközben adásában.

Pilling János pszichiáter, a Semmelweis Egyetem Magatartástudományi Intézetének munkatársa a műsorban kiemelte, hogy az elmúlt mára megváltozott az orvos-beteg kapcsolat, régebben a doktor olyan tekintélyszemély volt, akinek az utasításait a betegek, az esetek nagy többségében betartották. Ma már ez nem így van, ennek egyik oka, hogy a páciensek nagyon sok helyről tájékozódnak, például az internetről, egészségügyi magazinokból vagy betegtársaktól, és gyakran nem értenek egyet az orvossal. Részben ennek a következménye, hogy a betegek együttműködése az orvossal meglehetősen rossz. Különböző vizsgálatok szerint a betegek minden ötödik receptet a kukába dobnak, a páciensek 50-60 százaléka pedig eltér a gyógyszerszedéshez adott orvosi javaslattól.

Az orvos-beteg kommunikáció az egyik dolog, amivel javítani lehetne ezeken az arányokon. Hiába vannak jó gyógyszerek, kitűnő orvosok – abban az esetben, ha a beteg nem szedi be az orvosságot, nem működik együtt, akkor nem fog meggyógyulni sem – mondta Pilling János a szerdai adásban.

Kovácsy Zsombor ügyvéd, egészségügyi szakjogász szerint a betegjogok érvényesítése kapcsán fontos, hogy az orvos megfelelő tájékoztatást adjon azelőtt, hogy a páciens döntene a terápia elfogadásáról. Nagyon hosszú az út, amíg az orvostudomány, illetve az orvoslás képviselői elfogadják a régi paternalisztikus szemlélet után, az inkább partneri, segítő, a beteg érdekeit és döntési szabadságát szem előtt tartó szerepkört – tette hozzá.

Pilling János szerint a betegek együttműködésének javításhoz az egyik út a jobb tájékoztatásuk, vagyis, hogy megkapják az szükséges információkat, ráadásul úgy, hogy azt értsék is. Hozzátette, az orvostudományi egyetemen már tanítanak olyan kommunikációs technikákat, amelyek ezen információk átadását segítik, illetve lehetővé teszik, hogy az orvos megtalálja a hangot a beteggel.

A pszichiáter úgy vélekedett, az empatikus orvosok hamarabb tudják megbeszélni a szükséges dolgokat a pácienssel, mint kevésbé beleérző kollégáik. Ennek fő oka, hogy a betegnek kevesebbet kell magyarázkodnia a panaszairól, rövidebb idő alatt kiderül a lényeg.

A Kossuth Rádióban elhangzott összeállítást és interjút ITT meghallgathatja.